Sinopsis Buku: Buku ini membahas tentang *Manajemen Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Pendekatan Saintifik*, yang merupakan upaya untuk meningkatkan kualitas pembelajaran IPA melalui pendekatan saintifik yang sistematis dan berorientasi pada proses belajar-mengajar yang efektif. Buku ini menjelaskan konsep dasar IPA, prinsip-prinsip pembelajaran IPA, serta berbagai model pendekatan saintifik yang dapat diterapkan dalam proses pembelajaran. Selain itu, buku ini juga menguraikan implementasi fungsi-fungsi manajemen dalam pembelajaran IPA, seperti perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan, dan evaluasi pembelajaran. Buku ini dirancang untuk menjadi panduan bagi guru, pendidik, dan calon pendidik dalam merancang dan melaksanakan pembelajaran IPA yang relevan, inovatif, dan berbasis pendekatan saintifik. Dengan mengintegrasikan teori dan praktek, buku ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis, kreatif, dan saintifik siswa dalam bidang ilmu pengetahuan alam.
Pendekatan saintifik dalam pembelajaran sains mengutamakan kaedah inkuiri dan penyelesaian masalah Dalam proses inkuiri dan penyelesaian masalah kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir digunakan Pendekatan pengajaran dan pembelajaran secara inkuiri memerlukan pelajar yang mempunyai sikap saintifik tertentu meliputi rasa ingin tahu curiosity jujur dan tepat dalam merekodkan dan mengesahkan data respect for evidence berfikiran terbuka willingness to change ideas dan berfikiran kritikal critical reflection
Jumlah Halaman | 188 |
---|---|
Kategori | Sosial |
Penerbit | Literasi Nusantara Abadi |
Tahun Terbit | 2020 |
ISBN | 978-623-6841-54-9 |
eISBN | proses |